Voor
onze Hollandse kijkers die de Fryske taal niet machtig zijn schakel ik nu over
in het Nederlands..
Voor het dorpsfeest van Zwaagwesteinde in september 2007 was het thema "Reclame".
Omdat het traditie is dat iedereen in het dorp zijn tuin versiert met al of niet een allegorische voorstelling heb ik besloten om een bewegende "pop" te maken oftewel: een animatronic.
Dit is weer eens wat anders dan een overall gevuld met stro!
Animatronic.
Bokito
is een zogenaamde animatronic. Een animatronic (samenvoegsel van animation en
electronic) is een robot die bepaalde bewegingen uitvoert. Animatronics worden
veelvuldig gebruikt in attractieparken en in de film-industrie.
Bokito:
het hoofd
In
Bokito's hoofd zitten servo motoren die de verschillende bewegingen verzorgen:
hoofd op en neer, hoofd naar links en rechts, ogen op en neer , ogen naar links
en rechts, knipogen, mond bewegen, oren bewegen. Verder zijn er nog de bewegingen
van de hand, voet en van de banaan. De banaan is een Side-Kick van Bokito en
de kinderen zijn er dol op!
Microcontroller
Al deze servo's
zijn verbonden met een servo-microcontroller, Servo's worden aangestuurd door
pulsen. Hierbij is de timing van de pulsen cruciaal. Dat is ook de reden waarom
servo's niet direct door een Windows-PC aangestuurd kunnen worden. Vadertje
tijd in Windows kan namelijk fluctueren. Een seconde op een Windows-machine
komt nooit exact overeen met een seconde in de "real world" De microcontroller
communiceert met de PC door middel van een virtuele COM poort over de USB aansluiting.
Software:
BOB (Bokito Op de Bank)
BOB is een
Visual Basic applicatie de de hele "show" bestuurt. Met dit programma
worden de sequences opgenomen en afgespeeld. Met een sequence bedoel ik de combinatie
van geluid, licht en animatie.
Sequence
opnemen
Als basis
gebruik ik een geluidsbestand. Met BOB kan ik dan iedere beweging afzonderlijk
opnemen. De informatie van de bewegingen worden per lichaamsdeel opgeslagen
als binaire bestanden. Binaire bestanden hebben de eigenschap dat ze klein zijn
en daardoor kan je ze weer snel inlezen.
Sequence
afspelen
Per geluidsbestand
worden de benodigde animatie-bestanden en lichtshow-bestand geladen. Bij het
afspelen van het geluidsbestand worden de verschillende bewegingen en lichteffecten
getriggerd aan de hand van de informatie die in deze bestanden zit.
De complete
show speelt zich af door middel van een "endless loop". Hierbij is
het niet nodig de show steeds opnieuw te starten. De show herhaalt zich eindeloos.
Lichtshow
Voor het
aansturen van de lichteffecten wordt de paralelle poort van de PC gebruikt.
De paralelle poort kent 8 databits. Deze bits worden hoog of laag gezet, naargelang
een lamp aan of uit moet. De eerste 4 bits worden gebruikt voor de "disco"
lichten. De andere 4 bits worden gebruikt voor de verschillende "spot-lights"
op respectievelijk Bokito, de banaan, Floodlight en de feestpaal.
Interface
De 8 data
lijnen van de paralelle poort zijn aangesloten op 2 interfacekaarten. Deze Triac-kaarten
maken een galvanische scheiding tussen de stuursignalen uit de PC en het 220
Volt lichtnet. Het type kaart dat gebruikt wordt kan per kanaal maximaal 4A
(gekoeld) schakelen. Ruim voldoende!